5 tipologii de oameni pe care trebuie să îi ai în echipă - Lucru în echipă / Management Performanță





11/05/2017



Succesul, performanța și toate meritele unei companii sunt direct proporționale cu nivelul echipei sau echipelor din organizație. Tocmai de aceea, liderii excepționali știu că a investi într-o echipă coagulată și diversă nu este un moft, ci un mod prin care duc obiectivele la bun sfârșit. Însă întrebarea este – ce tipologii de oameni ar trebui să fie în aceste echipe?


Crearea unei echipe de top nu se întâmplă natural, ci vine odată cu o experiență și o gestionare abilă a tuturor oamenilor care fac parte din ea. Apple, Tesla sau Google au reușit să facă excelență atât pentru faptul că au lider vizionari, cât și pentru faptul că au echipe extrem de bine organizate.


Să luăm un exemplu – o echipă de baschet sau de fotbal poate să fie formată din jucători extraordinari, cu talente deosebite dar totuși asta nu garantează performanța ei. Pentru a câștiga, membrii echipei trebuie să lucreze foarte bine împreună, dar în același timp să aibă și un leader care să îi conducă. O echipă de acest fel poate fi învinsă cu ușurință de o echipă adversă alcătuită din jucători mai puțin buni, însă care împreună joacă mai bine și mai organizat.



De ce este important să ai o echipă diversă?



Să ne imaginăm că liderii sunt niște bucătari pricepuți – știu să amestece ingredientele, să adauge sare și piper dar și să stârnească focul când e nevoie, pentru ca „preparatul” să întreacă așteptările tuturor.


În echipe, asta înseamnă că ei recunosc diversitatea de idei și știu să pună în valoare calitățile fiecărui membru, pentru ca toată echipa să se coaguleze și să performeze în jurul unui obiectiv. Pe scurt, să aduci oameni cât mai diverși la un loc pentru un scop comun și să-i ajuți să crească împreună nu este doar un moft, ci o necesitate în organizațiile de astăzi.


Așadar, există câteva tipologii de oameni în echipe, pe care dacă îi recunoști, le poți atribui diverse roluri care să ajute atât echipa, cât și proiectul. Să vedem care sunt aceste tipologii:



CREATIVUL



Prin definiție, creativul este o persoană care poate rezolva probleme într-un mod inovativ. Vine des cu propuneri de schimbare, investește timp şi pasiune în munca pe care o depune, creează conexiuni care face ideea să se tot dezvolte. Propunerile şi ideile lui sunt de obicei brute sau la fază incipientă, dar tocmai aici intervine echipa. Creativii au marele rol de a propune o mie de idei pe secundă, rolul celorlalți e să aleagă dintre aceste idei pe cele care pot fi puse în practică.


CÂND TE POATE AJUTA?

Spre exemplu, creativul poate veni în ajutor în prima etapă a unui proiect, când cele mai inovatoare idei se pun pe masă. Atunci e momentul în care acesta poate veni cu cele mai bune input-uri. În plus, în situațiile de criză sau deadline sau blocaj, creativul poate aduce soluții extrem de folositoare.



CRITICUL



Criticul este ideal pentru un management de calitate. Acesta e așa-numitul perfecționist. Dezvoltă zeci de idei, le critică, le analizează, le caută defecte, iar după caz, le îmbunătățește. Acolo unde creativul vede un bulgăre de zăpadă care tot creşte, criticul vede fisurile care apar în bulgăre. El are marele rol de a asigura sustenabilitatea ideilor care vor merge mai departe.


CÂND TE POATE AJUTA?

Criticul strălucește în momentele în care trebuie testată o idee pentru a vedea cât este de viabilă. Ai o idee nouă de produs sau serviciu care nu știi dacă va funcționa? Lasă criticul să-și exprime părerea. Totodată, el este extrem de important în a face tranziția de la o idee fantezistă, la un lucru palpabil, real. Totuși, criticul care nu are oponent, va tinde să deconstruiască fiecare lucru, spre dezavantajul proiectului sau al echipei.



ORGANIZATORUL



O caracteristică importantă a organizatorului o reprezintă faptul că ştie să conducă o echipă prin coaching intensiv. Organizatorii știu că trebuie să îşi păstreze clientul în centrul planurilor şi acţiunilor lor. Aceştia nu neglijează niciodată promisiunile, aspectele financiare şi legale. Organizatorul verifică, ţine legătura cu echipa şi o dezvoltă constant. Expert în managementul timpului, el îşi va motiva colegii să fie activi şi să se încadreze în temenele limită impuse. Practic, el „jonglează” cu task-urile și e maestru în a pune lucrurile la punct.


CÂND TE POATE AJUTA?

Organizatorii sunt oameni pragamatici și eficienți. Deși procesele de creare sau testare a ideii îi pot plictisi pentru că au nevoie de acțiune, ei se remarcă atunci când un produs trebuie creat, deoarece găsesc metode și resurse să facă lucrurile să se întâmple, indiferent de situație.



PASIONATUL



Un angajat carismatic şi pasionat, care emană o energie pozitivă şi oferă ajutor celor din jurul lor, reprezintă „motorul echipei”. Se implică în tot ceea ce face şi se dedică proiectelor pentru a simţi cu adevărat satisfacţia succesului. Pasionații vor urmări întotdeauna să creeze, să dezvolte și să ducă la bun sfârșit proiectele în care cred cu adevărat. În plus, ei pot fi promotori ai unor proiecte sau acțiuni care îi animă.


CÂND TE POATE AJUTA?

Fiind mereu pasionat de munca sa și rareori obosit, acest membru al echipei va fi mereu o inspirație pentru ceilalți și va menține o stare pozitivă în echipă. Însă el își demonstrează valoarea atunci când proiectele se lovesc de acele „platouri” sau puncte moarte, unde cei mai mulți membri tind să renunțe – pasionații pot în acel moment să anime și să readucă în atenție importanța proiectului.



NONCONFORMISTUL



Tipul angajatului nonconformist este energic, călătoreşte şi întâlneşte oameni, iar ideile sale vin din experienţele pe care le-a trăit. Are energia de a schimba ceva chiar dacă sursele au fost epuizate. Are inițiativă, gândește pozitiv şi poate fi încadrat ca millenial, tânărul de astăzi. El aduce noutatea, gândirea din afara normelor și în fiecare zi pune sub semnul întrebării staus quo-ul, motiv pentru care nu permite companiilor să stagneze.


CÂND TE POATE AJUTA?

În munca de zi cu zi – fiind oameni cu inițiativă și orientați spre acțiune, ei pot aduce valoare în orice stadiu al unui proiect și în orice domeniu lucrează.


Așadar, a recunoaște și a pune în valoare calitățile sau particularitățile fiecărui membru al echipei este absolut necesar în organizațiile moderne. Pentru angajați, asta ajută la crearea unui sentiment de apartenență la grup și o motivare mai mare, pe când pentru organizație poate însemna o productivitate ridicată și o scădere a dorinței de a pleca din companie.







BRANDING MAGAZINE



REVISTA ANTREPRENORIATULUI INTELIGENT ȘI A INDUSTRIILOR CREATIVE